penguins

penguins

shahir_-kebahgiaan dalam perpisahan

Tuesday, April 06, 2010

lakonan dailog(hari jadi kawan saya)

semasa sekolah tadi,saya sedang belajar pelajaran Kajian Tempatan..nama cikgu ialah Cik Nurul Huda..garang!!!garang macam harimau.kawan saya tak bawak buku tulis..cikgu nie suruh beli..tapi,kawan saya ada buku tu..kat rumah..baru je sekali tapi..tak bagi peluang pun..saya takut sangat!!tapi..dah empat minggu dia tak datang..hari nie pun tak datang..so,..ustazah saya yang masuk..die tak ada kerja..die masuk la..



mula-mulanya,ustazah nak suruh buat kerja sendiri..tapi,saya boring..saya cakap kat ustazah saya nak buat lakonan dengan kawan saya..lakonan ini dibuat oleh saya dan kawan saya..so kita orang fokus untuk lakonan nanti..berlatih sampai dapat..beberapa minut kemudian,saya dan kawan saya dah sedia..nama kawan saya nie Aina Nadhirah..saya panggil die Ina je..ok..kami dua melangkah ke papan hitam untuk menunjuk kan lakonan kita..



SAYA:selamat pagi,Ina?apa yang sedang kamu fikirkan?

AINA:selamat pagi,Che Nur.Saya sedang memikirkan hadiah apa yang hendak diberi kepada Farah sempena hari jadinya..

SAYA:kamu sudah mempunyai cadangan?

AINA:belum lagi,Che Nur.Sehingga hari ini saya belum memikirkan hadiah yang hendak dibeli.Bagaimanakah pula dengan kamu,Che Nur?

SAYA:saya bercadang hendak membelikan Farah sebuah buku cerita sains fiksyen.Bersesuaian dengannya yang gemar membaca.

AINA:bagus cadangan kamu itu,Che Nur.Tentu Farah gembira mendapat hadiah buku cerita yang diminatinya.

SAYA:saya pun fikir begitu.saya ingin membelikan,Farah sebuah buku cerita tentang pengembaraan di angkasa lepas.dia pernah memberitahu saya bahawa dia ingin sainstist negara pada suatu hari nanti.
`
AINA:baiklah,kalau awak setuju boleh lah kita berkongsi wang untuk membeli buku cerita itu.dapat lah kita berjimat wang.lebihan wang yang ada dapatlah kita gunakan untuk membayar tambang pergi ke majlis hari jadinya.

SAYA:saya setuju dengan cadangan kamu itu.kalau begitu,esok bolehlah kita pergi ke bandar untuk membeli buku itu.saya akan menunggu kamu di perhentian bas selepas waktu persekolahan.

AINA:baiklah,kalau begitu saya akan memaklumkan dan meminta kebenaran daripada ibu bapa saya terlebih dahulu.

SAYA:saya pun akan meminta kebenaran daripada ibu bapa saya supaya mereka tidak berasa risau jika kita pulang lewat.

AINA:baiklah,kita jumpa lagi esok.

SAYA:terima kasih dan jumpa lagi..

dan semua orang dalam kelas tu semua orang gelak..dan tepuk tangan ..ustazah pun sama..
kawan saya ada yang tertido..hahaha..kelakar..ok la...tu sahaje cerita saya hari ini..

1 comment: